Интересно е становището че финансовата криза принуждава хората да търсят начини да увеличат своите средства. Според мен има няколко типа инвеститори на лични финанси. Едните са тези, които нищо не ги интересува, държат си парите под дюшека, или в по-добрия случай в дебитната карта, харчат ги и не се интересуват особено от тяхното увеличаване от начин различен от работа. Вторият тип успяват да спестят известно количество пари и решават или да си ги вложат на депозит или ако чуят нещо полезно от грамотни приятели да послушат техните съвети. Това за мен са финансови аскети.
Третият тип са активните инвеститори. Тези, които търсят информация, които се интересуват. Те знаят за различните типове застраховки, депозити, пенсионно осигуряване, взаимни фондове и други начини ако не за увеличаване, то поне за запазване размера на спестяванията си.
Може би именно активните люде са причината за банковия туризъм.
И наистина как би могло да бъде другояче?
Всеки модерен човек разполага с лесни за употреба ресурси като сайтовете Моите пари, Фин Сити и Парите ни, където малко или повече може да си направи лична статистика за това къде е удачно в момента да вложи своите спестявания. С тяхна помощ всеки може да търси и намери решението, което му е удачно за настоящия момент. Затова не виждам нищо грешно всеки да търси начин да инвестира средствата си както намери за добре. И ако това не изнася на някои банки, то проблема определено не е в техните клиенти. Като сложим настрана лошото като цяло за България обслужване в банковия сектор, то голяма част от въпросните "уникални" и "горещи" оферти за кредити, депозити и кредитни карти са именно с цел да отвлекат клиентите на останалите банки, а не заради предлагане на по-добри условия на самите клиенти. Директен пример - през пролетта на 2008 банката която даваше най-голям лихва за депозит в български лева за срок от 6 месеца, веднага смени условията на промоцията след изтичане на двумесечния период, в който тя активно се рекламира.
Какво се получава?
Внасяш си сумата за 6 месеца, както знаем добре, предлаганите лихви са за период от една година. Два месеца след вноската, условията на договора се променят едностранно от страна на банката. По този начин реално промоцията е за какво? За привличане на клиенти. Разбира се има банки и банки. Има договори и договори. Съществуват договори при които лихвата не може да бъде променяна едностранно от банковата институция поне докато не изтече срока за който е внесена.
Така че докато съществуват подобни некоректни банки не само ще има мигриране на влоговете, но и реална промяна на нивото на спестявания от страна на населението.
Затова нека всеки, който е спестил изкараните с труд пари, да мисли преди да ги вложи, и в какво да ги вложи, за да не се окаже в крайна сметка, че тези които трябва да му ги пазят, отново печелят на негов гръб. Не забравяйте че вече има по-голям избор от банки, които въпреки че реално си разменят един и същ персонал предлагат различните видове услуги с различно качество.
вторник, 30 септември 2008 г.
На лов за лихви
Етикети:
банки,
влог,
дебитни карти,
депозит,
инвеститор,
инфлация,
кредитни карти,
ликвидност,
лихва,
лични финанси
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар