петък, 13 март 2009 г.

Ненужна ли е образователната система?

Наистина в днешно време образованието изглежда взима повече от колкото дава на учащите. Разбира се това е лично мнение. Струва ли си да прекараш 12 години в училище за да учиш неща, които едва ли някога ще използваш?! Тук не се опитвам да разисквам темата за остарели предмети или различните гледни точки които всякакви учебници се опитват да прокарат в главите на учащите. Не е случаен факта че множество ученици и студенти не успяват да завършат и често отпадат от процеса на образование във все по-ранна възраст. При това не само от малцинствата и не само в нашата държава.
Не смятам и че това е провокирано от незаинтересоваността на образователната система да получава обратна връзка от своите кадри. Просто тя наистина е безнадеждно остаряла. В днешните дни на информация със скоростта на светлината и възможностите на Интернет и мрежите да достигнат потенциално до всеки е срамота да се учи по учебник, в който данните при самото му написване вече са сравнително остарели. И настина защо да се учи като човек може да успее в живота и без да е завършил училище или университет?
Отново най-богатия човек в момента Бил Гейтс не е завършил висшето си образование. Автора на книгата Ерагон Кристофър Паолини, която бе филмирана, дори не е посещавал училище! Бенджамин Франклин не е учил, но е създал университет! А какво да кажем за всички спортисти? Едно време в академиите се е учило заради любовта към познанието, а не за да се достигне определена степен на завършеност (диплома?!). Идеята е била да се следва пътя (Дао :)
Всеки който има желание да научи нещо го прави сам и по собствена воля, а не по препоръки и задължително (насилствено) въведени системи каквато е образователната.
Разбира се не смея да твърдя че липсата на образование е за препоръчване. Не искам да общувам с неграмотни хора, които не умеят да пишат, да говорят правилно или дори да изкажат мислите си така че отсрещната страна на комуникационния процес - адресата да ги разбере.
Просто е необходим нов прочит на образователната система. Такъв подход може да бъде създаден чрез определяне на приоритетите и възможностите на съвременното общество. Факт е че днешните деца учат повече от своите родители и програмата им е по-натоварена, но това не ги прави по-умни (разбира се има изключения)!
Точно обратното – често са претоварени, без време за игри и в следствие на това изнервени и агресивни.
Това което трябва да се направи например е оптимизиране на образователната система, така че тя да достига коректно до нейните цели - формиране на необходими знания в подрастващите. Как може да стане това:
1. От първи до четвърти клас се придобиват основни знания в различни дисциплини,
като се следят учениците дали са по добри например в точните или хуманитарните
науки.
2. От пети до седми клас учениците имат обща учебна част, както и
допълнителни профили в зависимост от това в което са по-добри, или имат желание
да се развиват.
3. След седми клас може да има една или две подготвителни
години които да служат като подготовка за университет или продължение на
образованието. Тези които желаят да работят трябва да имат възможност за
практическа подготовка в различни области.
По този начин именно когато децата се превръщат в юноши (спомняте ли си тази дума :) и съзряват полово, ще могат да избират дали да продължат да учат или да приключат със средното си образование и да започнат да живеят. Така ще се постигнат едновременно две цели. Ще се отделят тези които желаят да учат и тези които го правят защото трябва. Няма да се смятат за грешни и да се изолират от обществото като нехуманни случаи на 15 годишни бременни майки.
Тези които направят грешката на възрастта ще имат възможност да продължат образованието си от там, откъдето то е спряло, по всяко едно време.
По този начин не само ще се ускори цикъла на образователния процес, но ще отпаднат и редица ненужни и остарели методи, които повече спъват отколкото помагат на обществото. Все пак не сме нито XVIII нито XIX век, за да учим по отдавна създадени методологии.
Предложението ми не е крайно решение на проблема в образованието, а просто очертава възможен поглед върху ситуацията. Реализирана на практика тази система ще пасне много по-добре на концепцията учене за цял живот, която е от изключително значение за развитието на общество базирано на информацията. Това ще даде възможност на хората с желание и амбиция да продължат да се развиват, а не в един момент да окапят отегчени от бюрократични и остарели доктрини.
А и проблема на образователната система не е само български, това е световен проблем. В момента не смятам че някой е в състояние да ме убеди че висшето образование е различно от едно добре обмислено бизнес начинание, но това е тема на друг коментар ;-)
Изображението използвано за илюстрация е от сайта Becoming Green.

Няма коментари: